Eläinlääkärit

• Perusti Sopulitien eläinlääkäriaseman vuonna 1988
  • Valmistumisvuosi 1979

Eve Tara-Vahde

• Erikoisalana iho-ongelmat sekä kanit ja jyrsijät
  • Valmistumisvuosi 1994

Reea Salomaa, ELL 2010

Aloitin työt Sopulitien eläinlääkäriasemalla vuonna 2007. Työkokemusta minulle on kertynyt pieneläinpraktiikasta ja pieneläinpäivystyksistä. Erityisosaamisena hammashuollot ja kirurgiset hampaanpoistot vuodesta 2009 alkaen.

Osallistun vuosittain erilaisiin jatkokoulutuksiin. Hammashuolloista mm:

• Pieneläinten odontologia 2006 (Suomen Eläinlääkäripraktikot)
  • Koiran ja kissan hammashoito: käytännön perusteet 2010 (Fennovet)
  • Koiran ja kissan röntgendiagnostiikka: hampaat 2011 (Fennovet)

Keväällä 2013 aloitan kaksivuotisen kirurgian (pehmytosa- ja luukirurgia) jatkokoulutuksen (European School of Veterinary Postgraduate Studies).
Kotijoukkoihin kuuluvat mies, sekä nelijalkaiset maatiaskissa, rhodesiankoira ja bordercollie. Vapaa-aikani kulutan koiraharrastusten parissa.

Suvi Laukkanen

• Eläinlääketieteen lisensiaatti, Helsingin yliopisto (2010)
  • Bachelor of Arts in Journalism and Philosophy, City University, Lontoo (2002)

Olen saanut praktiikkaoikeudet vuonna 2009. Sopulitien Eläinlääkäriaseman iloiseen porukkaan liityin tammikuussa 2012, työskenneltyäni sitä ennen yhden kesän kunnaneläinlääkärinä sekä parin vuoden ajan yksityisessä pieneläinpraktiikassa. Koen että eläinlääkärin työ on kutsumusammatti ja siinä missä aivoilla, sitä täytyy tehdä myös sydämellä. Jokainen potilas on tärkeä.

Akupunktion soveltamisesta ”koululääketieteen” menetelmien rinnalla kiinnostuin jo opiskeluaikana. Kävin Anna Hielm-Björkmanin järjestämän akupunktion peruskurssin Helsingin yliopistolla ja lähdin rohkeasti käyttämään uusia taitojani heti ensimmäisestä praktiikkakesästä lähtien. Ensimmäisen akupunktiopotilaani muistan varmasti ikuisesti; koirapotilaan kivulias lihasrevähdys parani yli odotusten. Aina tulokset eivät ole yhtä dramaattisen hienoja kuin tämä ensimmäinen, rohkaiseva potilastapaukseni, mutta tuntuu hyvältä, kun voin tarjota kipupotilaille muitakin vaihtoehtoja kuin levon ja kipulääkkeen. Tällä hetkellä olen työn ohella mukana IVAS-järjestön (International Veterinary Acupuncture Society) eläinlääkäreille tarkoitetussa, vuoden kestävässä syventävässä akupunktiokoulutusohjelmassa, joka järjestetään Helsingissä ja Oslossa 2012-2013.

Tavoitteeni on tarjota kullekin potilaalle hoitoa sen tarpeiden mukaan. Länsimainen lääketiede ja akupunktiohoito eivät ole toistensa vaihtoehtoja tai sulje toisiaan pois, vaan parhaimmillaan tukevat toisiaan luontevasti, ja antavat eläinlääkärin työkalupakkiin useampia välineitä potilaan auttamiseksi.

Akupunktion lisäksi sydäntäni lähellä on erityisesti ortopedisten potilaiden hoito (tuki- ja liikuntaelinsairaudet) sekä sisätautipotilaat. Allergisia sairauksia tavataan eläimillä nykyään yhä useammin, ja allergikkopotilaat ovatkin tuttuja vieraita vastaanotollani.

Ella Hepolehto

Jussi Nummi

Klinikkamanageri

Kristiina Rautio